Anne-Marie Schjetlein: Döden som vakar
Anders ja Stina jatkavat elämäänsä Tylosandissa lapsikatraansa kanssa. Anders työskentelee vanhaan malliin kirurgina ja Stina on kotiäitinä, sillä pariskunnan yhteinen lapsi Julia on vasta vauva.
Sairaalassa on potilaana tajuton nainen, jonka isä valvoo väsymättä sairasvuoteen vierellä. Kun nainen viimein osoittaa heräämisen merkkejä, häipyy isä paikalta, eikä häneen enää saada yhteyttä. Nainen kertoo, että hänen isänsä on kuollut jo vuosia sitten. Anders ja muu sairaalan väki on ymmällään. Kuka mies oli ja mikä on hänen toimintansa motiivi? Konfrenssissa Anders tapaa kollegoita muualta Ruotsista, ja käy ilmi, että samanlaista käytöstä on havaittu muuallakin.
Kirjassa on yhtenä kertojana tuntematon mies. Hän stalkkaa Mariann-niminstä naista ja on vakuuttunut, että heillä on yhteinen, onnellinen tulevaisuus. Miehen henkilöllisyyttä ei paljasteta, mutta tiedossa on, että hänellä on jo vaimo.
Kotona Stinaa alkaa kypsyttää pelkkä kotiäidin rooli ja hän päättää hakeutua kampaajakoulutukseen Göteborgiin. Opiskelupaikan ovet avautuvat, ja kun myös Julian hoito saadaan järjestettyä, alkaa Stinalla uusi ja jännittävä vaihe elämässä kodin ulkopuolella. Hän saa koulusta lisäksi kaksi uutta hyvää ystävää, Josefinan ja Lenan. Lena on huolissaan miehestään Lassesta, joka on alkanut käyttäytyä oudosti.
Kirja olisi kaivannut hieman karsimista ja tiivistämistä, sillä tapahtumat etenevät hitaalla tempolla ja poukkoilevasti, eikä haluttua jännitystä juurikaan pääse muodostumaan. Anne-Marie Schjetleinin edellisen kirjan ongelma oli epäkiinnostavat henkilöt, ja sama vaikutelma jää tästäkin tarinasta. Teksti on kuitenkin helppolukuista ja viihdyttävää.
[Malmö: Bokfabriken, 2020]