Jonas Moström: Blindspår
Uppsalassa näyttelijä Helena Melvinderin 17-vuotias poika Elias löydetään keittiön lattialta äitinsä ruumiin luota. Elias on tullut asumispalveluyksiköstä takasin kotiin noutamaan unohtuneita tarvikkeita ja tapaa järkytyksekseen äitinsä kuolleena. Elias ei kuitenkaan osaa kertoa tapahtumista, sillä hänellä on Downin syndrooma, joka rajoittaa hänen kommunikaatiokykyjään.
Rikoskomissaari Johan Axberg sekä kollegat Paula Lopez ja Helgi Sigurðsson alkavat tutkia julmaa murhaa ja mukaan tutkimuksiin tulee myös Johanin partneri, psykologi Nathalie Svensson, joka on yllättäen raskaana 46-vuotiaana. Pariskunta on innoissaan raskaudesta, kunnes lapsivesitutkimuksissa selviää, että tulokkaalla on mahdollisesti geenipoikkeama. Johan haluaa ehdottomasti silti pitää lapsen, mutta Nathalie epäröi.
Nathalie myös tuntee Eliaksen entuudestaan, sillä poika on ollut hänen vastaanotollaan väkivaltaisen käyttäytymisen selvittelyssä. Nyt yritetäänkin selvittää, onko mahdollista että Elias olisi raivon puuskassa puukottanut Helenan kuoliaaksi. Muitakin ehdokkaita syylliseksi kyllä on: Helenan kaksi tunnettua rakastajaa Alexander ja Omar, ex-mies ja Eliaksen isä Ola Eriksson, Eliaksen ohjaaja Benny Huldt, samasta näytelmäroolista kilpaillut (nuorempi) kollega Felicia Frost sekä kehitysvammaisten palvelukodin tuloa kotikulmilleen vastustava Christian Retke. Lisäksi poliisia kiinnostaa mitä kerrottavaa on Helenan ystävättärillä Alicialla ja Kristinalla.
Eliaksella on tapana veistellä tarkasti mallin mukaisia puuhahmoja, ja viimeisen tuotoksen epäillään esittävän murhaajaa. Elias ei kuitenkaan suostu tekemään puu-ukkoa valmiiksi, joten ratkaisua on etsittävä muualta. Yllättäen Helenan tapaukseen kietoutuu myös eräs aikaisempi hit-and-run -keissi, jonka seurauksena ihminen kuoli, mutta syyllinen onnettomuuteen ei jäänyt kiinni.
Viimein Elias saa veistoksensa valmiiksi, eikä enää ole epäilystä siitä, kuka kylmäverinen murhaaja on.
[Stockholm: Norstedts, 2022]