Malou von Sivers: Inför hans blick
Kirjan alussa on Silversjön sukutarina edennyt jo 1960-luvulle. Trilogian edellisen osan päähenkilö Edwin Silversjö on nyt kolmen lapsen isä ja Mariannen aviomies. Tarinaa kerrotaan vanhimman lapsen Annan näkökulmasta.
Edwinin oma lapsuus oli täynnä henkistä ja fyysistä väkivaltaa isä Axelin taholta. Edwin ei osaa pysäyttää tätä pahuuden kierrettä, vaan jatkaa samaa tuhoisaa ”kasvatusmetodia” omien lastensa kanssa. Etenkin poika John saa kokea isänsä vihan julmalla tavalla. Vaikea uskoa, että äiti Marianne ei tiedä Edwinin touhuista, mutta lapset eivät ainakaan uskalla äidilleen puhua asiasta, koska pelkäävät tilanteen vain pahenevan.
Viimein Marianne herää puolustamaan lapsiaan ja tekee rohkean ratkaisun. Hän lähtee Annan, Johnin ja Marian kanssa turvaan omien vanhempiensa luokse, eikä palaa enää Edwinin luo.
Kun kertomuksessa siirrytään 10 vuotta eteenpäin, on Anna löytänyt mukavan poikaystävän Thomasin. Yhdessäolossa on kuitenkin omat haasteensa, sillä Annalla on liikaa painolastia lapsuudesta. Hän yrittää luoda uutta suhdetta isäänsä ja ymmärtää tämän toimintaa, mutta Edwin on välttelevä ja Anna pettyy jälleen kerran.
Anna pääsee sisään teatterikouluun ja löytää elämälleen selkeän suunnan. Hän luo uraa menestyvänä näyttelijänä, mutta menneisyyden selvittämättömät asiat vaivaavat edelleen.
Aika kuluu, ja Anna ja Thomas saavat kaksi tytärtä, Moan ja Alicen. Myös Johnin ja Marian elämä kulkee eteenpäin. Aivan kirjan lopussa Moa ja Alice ovat jo aikuisia, ja Anna on käsikirjoittanut ja ohjannut näytelmän isovanhemmistaan Axelista ja Sarasta, jotka esiintyivät tämän trilogian ensimmäisessä osassa.
Saran ja Axelin tarina tuo hienosti kirjasarjan alun ja lopun yhteen, ympyrä sulkeutuu ja myös sukupolvelta toiselle siirtynyt väkivallan ja alistamisen kierre päättyy.
[Stockholm: Norstedts, 2019]